drijfverenkwaliteitenstudiekeuze tipsstudiekeuzeprocestalententips voor scholieren

Nick, 19 jaar, wil stoppen met zijn studie. Maar hij twijfelt wat hij moet doen.

studiekeuze traject

“Ja, ze zeiden op de middelbare school dat ik het beste marketing en communicatie kon gaan doen. Ik ging ervan uit dat zij het wel zouden weten, dus heb ik dat gedaan, ” zei Nick, 19 jaar. “Maar we doen allemaal simpele dingen. Totaal niet uitdagend. Ik vind er niets aan.” Nick weet niet wat hij nu moet doen. Hij oogt vertwijfeld en ik kan aan hem zien dat hij dit naar vindt. Hij is een krachtige persoonlijkheid en deze twijfels en onzekerheid vindt hij maar niks. Het liefst zou hij het ook zelf oplossen, maar hij weet het echt niet. 

Waarom de middelbare school het ook niet weet
Profielkeuze testen. Testen invullen voor een vervolgopleiding. Beroepskeuze testen. Advies van de decaan. Hoe goed ook alles bedoeld is, het werkt gewoon niet. Bij testen, vullen leerlingen in wie zij denken te zijn of wie zij graag zouden willen zijn. En daar rolt dan een advies uit. De meeste leerlingen zijn vaak verrast wat er dan uitkomt. Boer worden. Pastoor worden.  Leerlingen kunnen hier niets mee. Het is bijna lachwekkend en de leerlingen nemen het dan ook niet serieus. Er zitten waarschijnlijk wel wat thema’s van de leerling in die studie of beroepskeuze, maar niet alle persoonlijke thema’s van de leerling. Persoonlijke thema’s die cruciaal voor de leerling zijn om een studie met plezier te gaan doen. Ik vergelijk het ook wel eens met een puzzel: een paar puzzelstukjes (persoonlijke thema’s) zitten wel in de studie of beroep, maar niet al jouw puzzelstukjes.

Wordt het niet te zweverig?
Nick was bang dat het studiekeuze traject zweverig zou worden. Zweverig was volgens hem dat het vaag was en niet concreet. Dat hij er niets mee kon. Ik heb aan Nick uitgelegd wat het nut is van een studiekeuze traject. Het nut ervan is dat je op basis van wie je in essentie bent, een studiekeuze gaat maken. Dit is veel logischer dan starten bij te kijken welke studies er allemaal zijn en daar hopelijk iets uit te pikken waarvan je denkt dat het bij je past.  Dus eerst de zelfkennis en daarna de studiekeuze. En die zelfkennis krijgen we naar boven door middel van gesprekken en oefeningen. Door aan hem uit te leggen waarom ik bepaalde vragen stelde, waarom bepaalde oefeningen nodig zijn, begreep hij het nut beter. Door ook zijn woorden te gebruiken in de rapportage, herkende hij zichzelf veel meer in de uitkomsten. Ik kreeg van hem terug dat hij die duidelijkheid prettig vond en ook de structuur van de gesprekken.

De puzzelstukjes van Nick
Nick houdt van competitie. Nick wil winnen. Hij houdt van het onvoorspelbare. Het kan hem niet spannend genoeg zijn. Moeilijke uitdagingen: daar gaat hij voor. Ook de boel aanjagen en leiden, dat kan Nick goed. Marketing en Communicatie gaf hem dit niet. Veel te weinig uitdaging voor hem. 

Nick stopt nu met zijn studie. En zoals hij het zelf zegt: “gaat flink geld verdienen de komende maanden.” Hij start volgend jaar met International Business Management. In deze studie zijn al zijn puzzelstukjes terug te vinden. Dit komt helemaal goed voor Nick.